Bedbugs en regen…

Vanuit Shenzhen is het mogelijk om met een metro naar Hongkong te reizen. Vanuit ons hotel pakte we de metro tot station Luohu. Op dit station hebben we nog even wat gegeten en kon je souvenirs kopen in een wederom grote shoppingmall. Na ons etentje gingen we door de immigratie en met een stempel in ons paspoort liepen we van China over na Hongkong. Uiteraard was er weer een securitycheck maar gelukkig verliep alles soepel.

Eenmaal aangekomen in Hongkong konden we met de metro verder naar het stadscentrum. Midden in een shopwalhalla zat ons hotel voor één nacht. Omdat we eerder hadden gehoord dat hostels erg duur zijn in Hongkong hadden we er al eentje in Nederland geboekt voor 5 nachten.  Maar door een verkeerde berekening van ons 30 dagen visum hadden we een nacht te weinig geboekt waardoor we de eerste nacht ergens anders sliepen. Ons verblijf voor de eerste nacht was een hokje van 2 bij 2 zonder ramen maar wel met een eigen douche. Op zich schoon maar vooral erg klein. Na een goede nachtrust zijn we de volgende dag op zoek gegaan naar het hostel voor de resterende 5 nachten. Het was 200 meter verderop en had niet echt goede recensies op booking.com.

Bij de ingang stonden er allerlei Indiase verkopers die overdag neppe horloges en tassen verkochten en in de avond hash wiet en coke haha. Na een kleine zoektocht binnen in het gebouw kwamen we aan bij de receptie. Thijs en ik hadden een kamer met gedeelde douche geboekt en die bleek geen raam te hebben. Na afgelopen nacht wilde ik niet nogmaals in een hokje slapen en vertelde de mevrouw (terwijl ik angstig keek) dat ik bang was voor afgesloten kamers. Schijnbaar kan ik goed toneel spelen want na een kort overleg met haar manager kregen we kosteloos een upgrade na een kamer met douche en raam op de vierde verdieping.

Hier waren wij natuurlijk erg blij mee maar helaas was deze kamer ook een hokje van 2 bij 2 en ontzettend vies.
Online had ik in de recensies al gelezen dat er bij mensen die eerder in dit hostel hadden geslapen bedbugs in het bed zaten. Hier zijn we erg huiverig voor en daarom hebben we de kamer extra goed geïnspecteerd. En ja hoor! Ook in dit bed zaten bedbugs.

Ik ben gelijk terug gegaan naar de receptie en na het hele verhaal kregen we 2 uur later een ander hokje op de 11de verdieping. Gelukkig was dit hokje een stuk schoner en zagen we geen bedbugs of andere insecten. Ondanks dat het klein was gaf het ons wat meer rust. Uit voorzorg toch maar wat plastic om de bedden heen gedaan en gelukkig hadden we de dag erna geen beten.

De volgende dagen hebben we Hongkong te voet, met de boot, metro en met de bus ontdekt. Het is opgedeeld in Hongkong eiland en Hongkong. Er zijn ontzettend veel shoppingcenters en dure winkels en het is echt een andere wereld dan het vaste land van China.

Helaas zat het weer niet mee en heeft alle 6 de dagen geregend. We wilden eigenlijk naar Disneyland Hongkong maar door het slechte weer hebben we het toch maar niet gedaan.

S’avonds om 9 uur is er een gratis lichtshow te zien in de skyline van Hongkong. Deze hebben we 3 avonden lang proberen te spotten maar ook al waren we er klokslag 9 uur er was niets spectaculairs te zien. De 4 de avond kwamen we er achter waarom de vorige shows tegenvielen. Want de show bleek niet om 9 uur te beginnen maar om 8 uur.

Nog zo een voorbeeld was de peaktram. Dat is een trein die je naar het hoogste punt van Hongkong brengt en vanuit daar heb je volledig uitzicht op de stad. Maar niet tijdens ons bezoek want ook al pikte we de beste dag er uit door het regenachtige weer konden we niet verder kijken dan 10 meter. En helaas hebben wij niet het geweldige uitzicht gezien waar we op hoopte.

Een aanrader is het pondje dat je voor 50 cent naar de andere kant van het water brengt. Hier hebben we veel gebruik van gemaakt. En is een leuk zicht voor foto’s.

Al met al waren deze 6 dagen niet de beste dagen van onze trip maar ach zo waarderen we de rest weer meer. Hongkong is in ieder geval een levendige stad, veel verschillende culturen en soms een tikkeltje duur. Accommodatie in het stadscentrum is erg klein maar het openbaar vervoer is top! Skyline is waanzinnig maar dan moet het wel mooi weer zijn ?!